91811702_2969568999832300_2698548013869039616_n

Z jogą w domu ?

Sama nie jestem zwolenniczką ćwiczenia z filmikami na Internecie, zwłaszcza dla osób zaczynających swoją przygodę z jogą, niestety pojawienie się coronovirusa postawiło nas w sytuacji bez wyjścia. I to dosłownie, w tym słowa znaczeniu. Kwarantanna i przymus pozostania w domu przewróciło nasz świat do góry nogami. Nagle dom stał się przedszkolem, szkołą, miejscem pracy i siłownią lub salą do fitnessu. Jakoś trzeba sobie radzić i brawa dla tych, którzy mimo nagłych zmian potrafią znaleźć w tym wszystkim czas dla siebie w trosce o zdrowie psychiczne i fizyczne.

I tak jak do tej pory mieliśmy do wyboru kilka fitness klubów w okolicy, szkół jogi i siłowni, teraz pozostał nam tylko Internet. I tutaj na szczęście lub nie, pojawiło się mnóstwo darmowych filmików z zajęciami jogi. I pojawia się dylemat. Który wybrać ?

Warto pomyśleć dlaczego chcemy to zrobić.. cel to – wzmocnienie ciała, wyciszenie umysłu i powrót do harmonii !!

 Zróbmy to więc z głową.

Oto kilka rad co robić by nasza praktyka była bezpieczna i przyjemna. ?

  1. Poszukując odpowiedniego filmiku do ćwiczeń szukaj tych z jasnymi i konkretnym opisem wykonywanej pozycji.

Dotyczy to najbardziej osób, które wreszcie zdecydowały się na rozpoczęcie praktyki jogi, ale również tych, którzy ją trochę znają. Pamiętajcie proszę, że filmiki instruktażowe to jedno, a to jak wy wykonacie pokazywaną pozycje, drugie. Tutaj nikt was nie poprawi!

Joga wydaje się na pierwszy rzut oka prostą i piękną pracą fizyczną ciała, zwłaszcza na filmikach nagrywanych przez długoletnich nauczycieli. I tak jest, ale tylko dla nauczycieli (choć i dla nich droga do osiągniecia tego stanu trwała lub trwa wiele lat). Ciało jogina jest bardziej elastyczne niż osób rozpoczynających praktykę i tą wiedzę wykorzystajcie!

Miejcie to na uwadze. Dlatego ważnym jest, aby filmiki wyjaśniały jak dokładnie wykonać pozycję z detalami i najlepiej wersją dla osób, które mogą mieć bardzo duże ograniczenia w ciele.

  W jodze ważne jest odpowiednie ustawienie ciała, mięśni, kości według wytycznych. Wówczas zapobiegniemy kontuzjom, a nasza praktyka przyniesie nam szybko korzyści.

2. Ćwiczymy na boso.

Tak jest od zawsze i powinno również pozostać podczas ćwiczeń w domu. Do praktyki jogi podchodzimy z gołymi stopami. Jest wiele pozycji stojących, ugruntowujących nas na ziemi i tutaj stopa odgrywa bardzo ważną rolę. To jej ułożenie i stabilne ustawienie na macie pozwoli nam utrzymać balans w pozycjach. A ponieważ podczas praktyki jogi mocno pracujemy nad budowaniem świadomości swojego ciała, odpowiednie oparcie stopy mocno wpłynie na wzmocnienie równowagi ciała i umysłu.

3. Ćwiczymy co najmniej 1,5 godziny po posiłku

Ci, którzy praktykują jogę wiedzą już dobrze o tych, że jedzenie przed praktyką nie jest dobrym pomysłem. Jak z każdą formą pracy fizycznej zresztą. W jodze wykonujemy wiele pozycji odwróconych, których wykonanie z pełnym brzuchem może prowadzić do złego samopoczucia i to nie tylko podczas zajęć. Unikajmy więc praktyki zaraz po posiłku.

4. Zadbaj o swoją przestrzeń

Oprócz dobrego przewodnika do udanej praktyki jogi potrzebować będziesz również odpowiedniej przestrzeni. I nie mówię tutaj o wielkich salonach czy sterylnych miejscach, a chodzi mi o miejsce w którym, Ty czujesz się dobrze, masz co najmniej 2 metry przestrzeni wokoło oraz ciszę i spokój. Pamiętaj, że praktyka jogi to nie tylko wysiłek fizyczny, ale głęboka praca z oddechem i obserwacją swojego ciała. Ciężko zrobić to wszystko w momencie gdy w koncentracji i pełnym skupieniu przeszkadzają Ci  otoczenie.

5. Ćwicz w miarę swoich możliwości

To główna i jedna z najważniejszych zasad pracy w jodze. Wiem, że to może być ciężkie dla osób bardzo ambitnych i chcących szybko osiągnąć rezultaty, ale joga uczy nas również pokory i cierpliwości. Potraktuj praktykę jako podróż, w której wiele się może wydarzyć. I to akceptuj. Naucz się odkrywać siebie z każdym wdechem i wydechem oraz obserwuj co wraz z nim się w Tobie zmienia. Joga i wykonanie asan to nie cel. To droga do uwolnienia spięć i życia w harmonii.

Wspomagaj się jeśli tego potrzebujesz pomocami takimi jak pasek, klocek lub koc, bo to one pomogą Ci ćwiczyć prawidłowo i bezpiecznie mimo pojawiających się blokad.

Stosując się do tych podpowiedzi pierwsze spotkanie z praktyką jogi nie powinno być dla Ciebie ciężkie lub zniechęcające. ? To może być przyjemne i dla większości jest dlatego joga nie zmiennie od 2 tyś lat towarzyszy nam.

 I jeszcze jedno na koniec ….. bądźcie otwarci na doświadczanie tego co się zadzieje, z subtelną delikatnością pokonując swoje blokady, z akceptacją pojawiających się ograniczeń wynikających z budowy ciała lub jego uszkodzeń.

 Namaste <3